Våra barn och unga äter mer antidepressiva mediciner idag:
Den ökande konsumtionen utav antidepressiva mediciner i Sverige samt de ökande självmorden, främst bland unga, beror på den enorma stressen vi har i samhället idag, i arbetslivet och i skolan.
Från sidan Minds:
"Det var 1531 människor som tog sitt liv under 2014. Av dessa var 1044 män och 487 kvinnor. Könskvoten, d.v.s. förhållandet mellan mäns och kvinnors självmordstal, var 2,2:1 i Sverige år 2014. För varje självmord som begicks av en kvinna, begicks således 2,2 självmord av män. Skillnaderna mellan män och kvinnor var tidigare ännu större. I 1900-talets början var kvoten 5:1.
I Sverige har självmorden ökat mest bland unga. I andra EU-länder finns tecken på sjunkande självmordstal bland tonåringar, 15-19 år. Ytterst få länder visar en tendens som liknar den i Sverige.
Totalt registrerades 8251 självmordsförsök 2014. För varje självmord registreras alltså ca fem slutenvårdade självmordsförsök. Av dessa var 3369 män och 4882 kvinnor.
Minst lika många oupptäckta eller oregistrerade fall antas komma därtill. Grovt sett kan man anta att det för varje person som dött av självmord finns tio personer som överlevt ett självmordsförsök och hundra personer som planerar ett självmordsförsök.
Självmordsförsök är vanligare bland yngre än medelålders och äldre personer, medan det förhåller sig tvärtom när det gäller självmord.
I Sverige försökte 2 303 ungdomar mellan 15 och 24 år ta sina liv år 2014, varav 170 dog."
Källa: https://mind.se/om-sjalvmord/fakta-om-sjalvmord/
Från Dagens Nyheter:
"I Sverige har förbrukningen av antidepressiva mediciner nästan fördubblats under de senaste tio åren, enligt rapporten, Health at Glance 2013, som OECD publicerar på torsdagen.
Sverige ligger högt över genomsnittet för de 23 OECD-länder som finns med i mätningen.
Siffrorna visar att nästan 8 av 100 svenskar har fått medicin utskriven år 2011. På Island, som har den i särsklass högsta förbrukningen, är det drygt 10 av 100 som har fått antidepressiva läkemedel."
Källa: http://www.dn.se/nyheter/varlden/svenskar-ater-alltmer-antidepressiva-medel/
Från statistiska centralbyrån:
"I Arbetsmiljöverkets rapport Arbetsorsakade besvär 2014 framgår det att nästan var fjärde sysselsatt svensk någon gång under det senaste året upplevt att de har fysiska eller psykiska besvär som orsakats av deras arbete."
"Det är främst andra besvär än kroppsliga som ökat sedan förra mätningen. De kan exempelvis bero på stress, arbetets innehåll, dåliga relationer till chefer och arbetskamrater, hot och våld och så vidare..
Det är generellt en större andel kvinnor än män som uppger att de har besvär, och det gäller både kroppsliga och icke kroppsliga besvär."
Källa: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Besvar-av-stress-okar-i-arbetslivet/
Hur Albert Einstein såg världen:
" Skolan misslyckades med mig, och jag misslyckades med skolan. Den uttråkade mig. Lärarna betedde sig som Feldwebel (sergeanter).
Jag ville lära mig vad jag ville veta, men de ville att jag skulle lära mig för provet. Vad jag hatade mest var konkurrensystemet där. På grund av detta var jag inte värd någonting, och flera gånger föreslog de att jag lämnade skolan".
Källa: http://www.revolutions2040.com/success-storieshow-albert-einstein-saw-the-world/
Från sidan MINDS:
I Sverige har självmorden ökat mest bland unga. I andra EU-länder finns tecken på sjunkande självmordstal bland tonåringar, 15-19 år. Ytterst få länder visar en tendens som liknar den i Sverige.
Totalt registrerades 8251 självmordsförsök 2014. För varje självmord registreras alltså ca fem slutenvårdade självmordsförsök. Av dessa var 3369 män och 4882 kvinnor.
Minst lika många oupptäckta eller oregistrerade fall antas komma därtill. Grovt sett kan man anta att det för varje person som dött av självmord finns tio personer som överlevt ett självmordsförsök och hundra personer som planerar ett självmordsförsök.
Självmordsförsök är vanligare bland yngre än medelålders och äldre personer, medan det förhåller sig tvärtom när det gäller självmord.
I Sverige försökte 2 303 ungdomar mellan 15 och 24 år ta sina liv år 2014, varav 170 dog.
Källa: https://mind.se/om-sjalvmord/fakta-om-sjalvmord/
Från Dagens Nyheter:
"I Sverige har förbrukningen av antidepressiva mediciner nästan fördubblats under de senaste tio åren, enligt rapporten, Health at Glance 2013, som OECD publicerar på torsdagen.
Sverige ligger högt över genomsnittet för de 23 OECD-länder som finns med i mätningen.
Siffrorna visar att nästan 8 av 100 svenskar har fått medicin utskriven år 2011. På Island, som har den i särsklass högsta förbrukningen, är det drygt 10 av 100 som har fått antidepressiva läkemedel."
Källa: http://www.dn.se/nyheter/varlden/svenskar-ater-alltmer-antidepressiva-medel/
Självmorden och den ökande konsumtionen utav antideppressiva mediciner i Sverige beror främst på den enorma stressen i skolan och i arbetslivet.
Från Smålandsposten:
Hur ska vi kunna skapa ett i verklig mening hållbart samhälle om det är allt färre människor som har grundläggande kunskaper i hur vi skaffar mat. Vi tror att det handlar om att gå till en livsmedelsbutik. Vi har inte någon aning om hur mycket arbete och hur mycket kunskap som krävs för att ett frö ska bli en ätbar morot, eller hur vi för den delen får maten att räcka under ett helt år och hur den ska lagras så att den inte ruttnar bort. Allt detta borde vara ett givet obligatoriskt ämne i vår framtida grundskola.
Källa: http://www.smp.se/opinion/lar-barnen-odla-mat-innan-vi-lar-dem-programmera-datorer/
FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna.
Artikel 26.
2. Utbildningen skall syfta till att utveckla
personligheten till fullo och till att stärka
respekten för de mänskliga rättigheterna och de
grundläggande friheterna. Utbildningen skall också
främja förståelse, tolerans och vänskap mellan alla
nationer, rasgrupper och religiösa grupper samt
främja Förenta Nationernas verksamhet för fredens
bevarande.
Källa: http://www.fn.se/PageFiles/7177/Allmanforklaringomdemanskligarattigheterna.pdf
Vilken utbildning krävs för att skapa ett ekologiskt hållbart levnadssätt?
Tanken är att vi går i skolan från 9 års ålder till 18 års ålder. I lågstadiet, dvs 9-12 år fokuserar vi mer på teoretiska ämnen ca 50% teori och 50% praktik, där vi lär oss att läsa, skriva, räkna, och ett nytt språk, tex engelska.
Mellan/högstadiet 12-15 år:
Studerar vi överlevnadsinriktade ämnen, där vi lär oss att odla mat genom att praktisera, föda upp och slakta djur, bygga/reparera hus, tillverka el av magnetgeneratorer (Nikola Tesla, Tewari, Howard Johnson), samt tillverka våra övriga mest basala produkter. Fördelningen behöver ligga på ca 50% teori och ca 50% praktik, till den mån det är möjligt.
Gymnasie 15-18 år:
På denna nivån fördjupar man sig i ämnet/yrket man har valt som livsyrke. Efter avslutad skolgång, börjar man arbetet omgående. Läkare, kirurger, forskare och mer avancerade yrken, kräver en minst 3-årig praktik, inom avsett yrke, utöver den nya grundskolan. Samma fördelning på: 50/50, praktik/teori.
På våra svenska universitet och högskolor framställer elever och forskare även medicin, samt forskar fram nya mediciner, och massproducerar medicinerna i samarbete med produktionsanläggningarna i landet.
Efter 18 års ålder ingår eleverna i den allmänna arbetsrotationen, där man hjälps åt med den livsviktiga produktionen gratis, några få dagar per månad, i gengäld får man alla sina livsviktiga behov gratis, som tex: bostad, energi, mat/vatten, sjukvård, återvinning, kläder, etc. Läs mer under "Vårt mål".
För dem som inte har gått ut gymnasiet ligger sysselsättningsnivån långt under den övriga befolkningen eftersom de allra flesta jobb idag kräver gymnasial utbildning, därför behöver vi införa obligatoriskt gymnasium för våra skolelever, så att alla får en yrkesutbildning, eller kan studera vidare.
Frågor och svar:
Bankerna, storföretagen och staten har verkligen lyckats med att skapa löneslavar och konsumtionsslavar, genom den moderna skolplanen.
Riksdagens, storföretagens och bankernas mål är att människor inte ska ha kunskapen att producera något livsviktigt på egen hand, och därmed blir folket tvungna att köpa allting som vi behöver. Detta är målet med den moderna skolplanen.
(Löneslavar: Målet för banker, stora företag och riksdagen är att det kostar lika mycket att överleva som människan får i lön).
Fråga: Med tanke på 5 dagars arbete per månad: Ska barnen möta olika lärare hela tiden? Ska de bara läsa matematik var fjärde vecka i tre års tid?
Naturens Parti: Vuxna arbetar 5 dagar i månaden. Alla människor roterar alltså, och arbetar 5 dagar var, så det finns alltid lärare på plats i skolorna, men det stämmer att eleverna får möta olika lärare varje vecka, men det är en oerhörd fördel att lära sig skolämnena från olika lärare vilket ger en bredare bild av ämnet då alla människor har sin unika bild av ämnet som våra elever ska studera.
Det finns alltid flera sätt att lösa olika problem och var och en har sitt sätt att lösa ett problem.
Det är bra med olika åsikter och olika sätt att lösa problem i skolorna, för att förhindra enkelspårigt tänkande och det diktaturliknande förhållandet som lärarna utsätter våra elever för idag.
Fråga: För att kunna läsa på en adekvat nivå - för att kunna delta i samhällsutveckling och demokratiarbete behöver man ha både välutvecklad läsförståelse såväl som välutvecklad läshastighet. För att få det behöver man läsa ca 10 000 timmar?
Naturens Parti: En människa läser varje dag på egen hand, tidningar, böcker, på internet och får därmed sina 10 000 lästimmar och ännu mer. Problemet är att alla elever måste lära sig onödigt avancerad matematik som tex 324,32/65,73=?
Alla vill inte bli raketforskare eller byggingenjörer, varför ska alla studera den matematiken som byggingenjörer behöver?
Alla människor behöver ha energi, mat och kunna bygga hållbara hus. Det är väl bättre att eleverna studerar det som 99,999% ska bli och måste veta, än att alla elever studerar det som bara 0,001% ska bli.
Eleverna idag är enormt stressade och får depressioner och ångestbesvär pga av all onödig information som våra barn tvingas att kunna utantill och alla prov.
Vi måste börja från grunden och ge våra barn den livsviktiga kunskapen i skolorna så att de kan bli självförsörjande och kan leva helt ekologiskt, det är endast på detta sättet som vi kan klara av de klimatutmaningarna som stora företag har skapat under decennier.
Dagens skolsystem har misslyckats totalt med att ge våra barn de rätta verktygen för att minska deras klimatavtryck som i framtiden måste bli helt klimatneutralt och tom negativt.
I dagens skola är barnen istället tvungna att lära sig saker som barnen aldrig har någon nytta av som tex gångertabeller.
70% av det barnen lär sig i grundskolan idag har de ingen nytta av alls, varken privat eller i arbetslivet.
När vi istället fokuserar på det som är livsviktigt, läsa skriva, basal räkning, språk, bygg och elkunskap, så krävs det väldigt lite skoltid för att barnen ska kunna dessa livsviktiga ämnen.
Problemet i dagens skola är att det är anpassat för ett industrisamhälle som ska lära barnen att bli lydiga arbetare, samt att bli beroende utav bankernas pengar, stora företags produkter och att betala skatter och andra avgifter till staten utan att de ska protestera, därför beter sig lärare och rektorer som sergeanter, precis som Albert Einstein uttryckte det.
Dagens skola har helt brutit kontakten med de livsviktiga ämnena som våra elever behöver lära sig för att kunna klara sig helt självständigt, och vara helt oberoende utav bankernas pengar, stora företag och staten.
Därför måste vi skapa en ny och ekologsikt hållbar skolplan som alla människor har nytta av i hela livet.
Donationer ges till kontonummer:
5037 34 23446 Bank SEB