Transporter

NATURENS PARTI

SANNING RÄTTVISA KÄRLEK

 

Resor:

 

Magnetisk levitation (maglev) Transporter, uttdrag från Wiki:

"Metoden har tillämpningar exempelvis för att lyfta, styra och driva fordon, oftast tåg och för magnetiska lager. Vinsten är att bromsande friktion minimeras så att fordonet drar mindre energi och får lägre slitage än traditionella fordon på hjul.

 

För tåg har metoden potential att vara snabbare, tystare och mjukare än rälsbundna system. Energin som krävs för att lyfta tågen är vanligtvis en mindre procent av totala energitillförseln, eftersom mest energi används för att överkomma luftmotståndet, precis som vid konventionella höghastighetståg. Då magnettåg tenderar att ha färre mekaniska delar, brukar även luftmotståndet vara lägre."

 

Maglevtåg, uttdrag från Wiki:

"Maglevtåg började utvecklas på 1960-talet. Eric Laithwaite utvecklade ett fungerande maglevtåg i Storbritannien och testade detta på en bana som var en engelsk mil lång. Hans forskning avslutades dock 1973 efter brist på forskningspengar och framgång. Det första kommersiella magnettåget för allmänheten öppnade officiellt 1984 i Birmingham, England. Det gick på ett 600 meter långt monorailspår mellan Birmingham International Airport och Birmingham International railway station, i hastigheter upp till 42 km/h. Systemet stängdes ner 1995 på grund av tillförlitlighetsproblem och designproblem.

 

På 1970-talet började man i Japan och Tyskland att forska i användandet av magnettåg och kunde påvisa resultat under 1990-talet. Stor existerande installationsbas av konventionell järnväg har hindrat maglevtåg att nå stor framgång.

 

En vanlig myt om maglevtåg är att de är betydligt mer kostsamma än konventionella tåg och detta beror på att de använder supraledare, vilket ej är korrekt. Endast JR-Maglev använder superledare, och då enbart ombord på tåget, det påverkar ej kostnaden av infrastrukturen. Efterhand som elektronik blivit billigare har kostnaden för maglevtåg ständigt minskat och de nådde under 2007 med introduktionen av Transrapid TR09 paritet med konventionella höghastighetsbanor.

 

Den högsta uppmäta hastigheten för ett magnettåg är 603 km/h, uppnått i Japan 2015 av JR-Maglev, 88 km/h snabbare än det konventionella TGV-hastighetsrekordet.

 

Maglevtåg är långsammare än många flygplan, eftersom flygplan flyger där luftmotståndet är lägre och därmed kan högre hastigheter lättare uppnås. Det nuvarande snabbaste maglevtåget i världen som går i kommersiell trafik kommer upp i 431 kilometer i timmen. Tåget går mellan Shanghai och Shanghais flygplats.

 

Framtiden:

Forskare vid Southwest Jiaotong University i Kina menar att tekniken i teorin har potential att uppnå hastigheten 2 900 km/h om tåget går i en vakuumtunnel. De har tillverkat en prototyp av ett nytt höghastighetståg."

 

Transrapid,(maglevtåg) uttdrag från Wiki:

"Transrapid är ett tyskkonstruerat höghastighetståg monorail som svävar genom att använda tekniken med magnetisk levitation (se maglev) istället för klassiska stålhjul på stålräls. Systemet är utvecklat av ett konsortium under ledning av företagen Siemens AG och ThyssenKrupp AG. Systemet är baserat på ett patent från 1934, planering för det första Transrapid-systemet började under 1969. En testbana för systemet, Transrapid-Versuchsanlage Emsland, i Landkreis Emsland i norra Tyskland, färdigställdes 1987. År 1991 var systemet tekniskt redo för användning och godkändes av den tyska statsjärnvägen (Deutsche Bundesbahn) i samarbete med välrenommerade universitet.

 

Dess nuvarande tillämpning-färdiga versionen, Transrapid 09, är konstruerad för max-farten 500 km/h och ger acceleration och retardation på cirka 1 m/s2.

 

År 2004 färdigställdes den första kommersiella tillämpningen av systemet. Den kinesiska banan Shanghai Maglev Train ansluter tunnelbanenätet till Shanghai Pudong International Airport via en 30,5 km lång bana. Transrapids system har ännu inte tagits i bruk på en långdistanslinje, men en anslutning till Hangzhou börjar byggas 2010 och är klar 2014.

 

Transrapid teknik kräver en högre investeringskostnad per kilometer räknat är dyrare per mil att bygga än konventionella tågsystem, men använder mindre energi under drift, och har betydligt lägre underhållskostnader."

 

 

Kineser vill bygga snabbtåg i Sverige:

"Höghastighetsbanor mellan Skandinaviens huvudstäder – för 70 miljarder kronor.

 

Ett höghastighetståg på sträckan Oslo-Göteborg-Köpenhamn samt Oslo-Stockholm är under utredning. En kinesisk firma vill leverera både teknologi och arbetskraft till projektet som kineserna kostnadsberäknat till 70 miljarder norska kronor.

Tre kinesiska tågexperter från industrikonglomeratet China National Machinery Import & Export Corporation (CMC) befinner sig just nu i Sverige.

Syftet med besöket är att inspektera det svenska järnvägsnätet och landskapet inför en framtida utbyggnad med höghastighetståg.

 

– Vi har de senaste tio åren byggt 10000 kilometer höghastighetslinjer i Kina. Vår kinesiska kompetens sätter oss i en unik position för att kunna bygga här i Skandinavien, säger CMC:s chef Zhao Jun till norska Dagens Næringsliv.

Kritisk mot väst-projekt

 

CMC har kostnadsberäknat sträckningen Oslo-Göteborg-Köpenhamn på 600 kilometer till mellan 70 och 80 miljarder norska kronor.

Det norska utvecklingsföretaget Oslo Teknopol anser dock att det skulle bli betydligt dyrare - närmare 120-130 miljarder.

Men CMC-chefen Zhao Jun vidhåller sin kalkyl och är villig att skjuta till både teknologi och arbetskraft.

 

– Medan projekt som drivs av företag i västländer ofta blir försenade och med stora kostnadsöverdrag är våra projekt alltid klara i tid. Vi har ett kinesiskt ordspråk som säger att om du vill bli rik så ska du bygga en väg, säger han till Dagens Næringsliv.

 

– Så Kina har byggt många vägar och, inte minst, många nya järnvägar."

 

Källa: http://www.aftonbladet.se/resa/tag/article13330758.ab

 

 

Från SVT:

 

"Kina erbjuder sig att bygga en svensk järnväg på rekordtid i en hemlig offert till riksdagens trafikutskott. Samtidigt som de säger sig halvera byggtiden ska det också kosta 25 miljarder mindre än Trafikverkets beräkningar.

SVT har fått ta del av innehållet i en hemlig offert från det kinesiska företaget China Railway construction. I offerten, som kommit till riksdagens trafikutskott, lovar kineserna att bygga den planerade höghastighetsjärnvägen i Sverige på halva tiden mot det som anges i Trafikverkets planering.

Och den ska byggas på broar, fem meter ovan mark.

 

Att bygga på bro är den helt dominerande byggmetoden i stora delar av Asien och främst då i Kina och Japan.

När man bygger på bro så sparar man otroligt mycket markarbeten. Femtio procent av kostnaden för en vanlig banvall ligger i det som inte syns, under järnvägen.

 

”Väldigt intressant”

Enligt järnvägsexperten Per Corshammar är riskkostnaden för staten hög när man bygger på marken. Då hamnar man ofta i oförutsedda situationer med långa instabila markpartier vilket man slipper om man bygger på bro.

 

– De påstår ju att de kan bygga hela det svenska höghastighetsnätet på bara fem år och det är väldigt intressant för oss. Vi får ju granska deras påståenden, men vi ser ju att de själva bygger sina egna järnvägar i sitt eget land och i andra länder med hög hastighet, säger Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott.

 

Medan en konventionell dubbelspårig järnväg kräver 26 meter markbredd räcker det med sex meter breda pelare som håller uppe betongbanan, Det sparar värdefull mark och tid för markberedning enligt experterna.

 

Dessutom innebär mindre materialåtgång, i stort sett inga markinköp och en billigare byggteknik att kostnaden för den svenska höghastighetsbanan enligt expertisen minskar med cirka 25 miljarder kronor om man bygger på bro.

 

Ska göra studiebesök:

Trafikverkets kostnadsberäkning för höghastighetsbanorna på 170 miljarder kronor skulle därmed sjunka till runt 145 miljarder kronor.

 

– Man gjuter broelement som är förproducerade och som är tjugo till trettiotvå meter långa, och sedan kör man ut dem på bron och lägger det mellan bropelarna, säger järnvägsexperten Per Corshammar.

 

Riksdagens Trafikutskott anser att höghastighetsjärnväg på bro är så intressant att man om bara någon vecka beger sig till både Kina och Japan

 

– Halva utskottet åker till Japan och halva till Kina för att studera höghastighetståg och fungerande tågtrafik, och det blir väldigt mycket studier av att bygga på bro, speciellt i Kina, säger Karin Svensson Smith."

 

Källa: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kina-vill-bygga-svensk-jarnvag-pa-rekordtid

 

 

 

Källor:

www.alltomvetenskap.se/nyheter/supersnabba-maglev-framtidens-svavande-tag

https://sv.wikipedia.org/wiki/Maglevåg

https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnetisk_levitation

https://sv.wikipedia.org/wiki/Transrapid

 

Kina. Ett Maglevtåg i Shanghai.

Källa : Wiki Malevtåg.

Tyskland. Transrapid 09 vid testbanan i Landkreis Emsland.

Källa Wiki: Transrapid.

A small (~6mm) piece of pyrolytic graphite levitating over a permanent neodymium magnet array (5mm cubes on a piece of steel). Note that the poles of the magnets are aligned vertically and alternate (two with north facing up, and two with south facing up, diagonally) Källa: Wiki Magnetisk levitation.

Naturens Partis politiska ståndpunkt:

 

# Avveckla all användning av fossiloja och all fossilbränsle i Sverige inom en tioårsperiod. Förnybar el och elfordon samt arbetsdjur ska användas, vilka inte förstör och förgiftar Naturen!

 

 

# Maglev höghastighetståg ska byggas på broar 5 meter ovan mark, och användas istället för flyg, dessa åker i 500 km/h, och knyter ihop städerna: Stockholm, Jönköping, Oslo, Göteborg, Malmö och Köpenhamn, så att vi kan ta oss ut i Europa på ett snabbt och miljömässigt hållbart sätt. Höghastighetsbanan finansieras med den höjda skatten för företagen, läs mer under rubriken "Företag och Markägare".

Övrig källa: www.svd.se/sverige-pa-vag-skaffa-foraldrade-hoghastighetstag

Naturens Parti är ett svenskt politiskt parti. Vi arbetar för att stoppa företagen som förstör våran gemensamma planet!

 

Genom att stoppa all handel med varor som producerats på regnskogsmark, tex: Sojabönor och nötkött från Brasilien, Ceylon te från Sri Lanka och palmolja från Borneo, så hinner vi rädda våra sista regnskogar!!

 

Naturens Parti är det politiska partiet som verkligen kämpar för att rädda planeten på riktigt, genom att stoppa företagens överproduktion. Vi har dom lösningarna som krävs för att stoppa miljöförstörningen och slöseriet med våra sista naturresurser, samt alla giftiga utsläpp som företagen orsakar på våran ömtåliga planet, varje dag!!!

 

Kontakt:

www.info@naturensparti.se